Waarom Google+?
Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Pinterest. Social media kanalen in overvloed. En er is zo weinig tijd om op elk social media kanaal actief te zijn. Dus jij hebt vast al jouw keuze gemaakt uit al die verschillende kanalen. Zit Google+ daar wel bij?
Google+ heeft het afgelopen jaar met een grote opmars gemaakt. En het ziet er naar uit dat Google+ blijft groeien. Heb jij een persoonlijke Google+ pagina en een voor jouw bedrijf? Ik raad je aan het wel te doen.
Waarom is het verstandig om een Google+ pagina aan te maken?
Google+ is van Google
Meer dan 2 miljoen mensen in Nederland hebben inmiddels een Google+ account. Het wil het grootste en beste sociale netwerk worden. En dat zal ze ook lukken. Google is immers de eigenaar van Google+ en leert van alle positieve en negatieve ontwikkelingen op de andere grote social media kanalen. Google is de grootste zoekmachine op dit moment. En Youtube de nummer 2. En raadt eens wie de eigenaar van Youtube is? Juist: Google.
Een Google+ pagina verbetert jouw vindbaarheid in Google.
Google beloont jou met hogere resultaten bij een zoekopdracht wanneer jij een Google+ pagina hebt. Google wil de mensen die zoeken via Google bij zich houden. Dus komt jouw Google+ pagina eerder naar boven bij de zoekresultaten. Zorg er dan wel voor dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in jouw profiel en berichten. Hoe meer +1’s je hebt voor jouw pagina, en hoe meer jouw posts gedeeld worden, des te hoger kom je in de zoekresultaten van Google.
Zorg er wel voor dat je bij de instellingen van jouw profiel kiest voor uitgebreide kringen. Zo kan iedereen je gaan volgen en jouw berichten zien. Zet het vinkje aan bij de instellingen van je bedrijfspagina bij : ‘Anderen helpen mijn profiel te vinden in zoekresultaten’: Dan wordt al jouw berichten meegenomen in de zoekresultaten van Google.
Maak eerst jouw persoonlijke Google+ pagina aan. Probeer uit, wordt lid van groepen, bouw eerst je persoonlijke netwerk uit. Daarna je bedrijfspagina.
Hoe kom ik aan volgers?
- Vraag vrienden en bekenden jou te volgen op Google+
- Zorg voor een +1 button op jouw website. Bezoekers kunnen jouw website zo een +1 geven. En die +1 is weer zichtbaar in de zoekresultaten. Zo laat je mensen zien dat jouw website wordt aanbevolen door anderen. Wat weer kwaliteit aangeeft.
- Vertel op andere social media kanalen over jouw Google+ pagina en vraag ze jou te volgen.
- Ga zelf natuurlijk ook mensen en bedrijven volgen die interessant zijn voor jou en jouw bedrijf.
- Deel de mensen en bedrijven die je volgt in Kringen. Klanten, relaties, vrienden, potentiële klanten.
- Uiteraard draait het bij Google+ ook weer om de interactie. Geef berichten een +1, deel relevante berichten, en reageer op berichten. Probeer in die reactie ook mensen te taggen. Bedank mensen voor het delen van jouw artikelen. Reageer op artikelen van anderen.
- Probeer andere mensen en bedrijven te taggen in een bericht dat jij plaatst. Zo vergroot jij je bereik.
- Ook in Google+ gebruik je Hashtags in jouw updates. Gebruikers van Google+ kunnen door op de hashtag te klikken gerelateerde posts en artikelen vinden. Lezen ze jouw bericht en vinden ze het interessant dan heb je er vast weer een volger bij.
Google kringen
In Google plus kun je heel makkelijk kringen aanmaken. Zo kun je de volgers op Google plus indelen in een kring. Een bericht op Google plus kun je openbaar delen, maar ook alleen aan de leden van een kringen Maak kringen aan voor bijvoorbeeld vrienden, lokale bedrijven, klanten, leads of potentiele klanten en deel daar de voor die groep interessante artikelen mee.
Je kunt wat je plaatst openbaar delen natuurlijk wanneer het voor iedereen interessant is. Maar heb je een netwerk opgebouwd dan kun je heel gericht berichten plaatsen. Een bericht dat alleen interessant is voor die ene relatie? Een bericht voor die ene doelgroep? Soms plaats je een update niet op social media omdat het door iedereen gezien wordt. Nu kun je precies aangeven welke kring de update te zien krijgt. Je kunt zelfs een update delen met een enkel persoon. Het is trouwens niet zichtbaar voor jouw connecties in welke kring ze zich bevinden.
Hangout
Hangouts. Hier heb je de kans om in contact te komen met jouw klanten. Een soort kanaal. Ook hier kun je kiezen of je de Hangout Openbaar maakt, of alleen toegankelijk voor een bepaald publiek. Organiseer een webinar, maak een hangout om samen met anderen te werken aan een project.
TIP Maak een privé Community aan
Ik kom soms dingen tegen op Google + wat ik in de toekomst wel wil delen, of als inspiratie voor een blog maar nu nog niet kan gebruiken. Om die reden heb ik een privé community aangemaakt. Alleen voor mijzelf. Als ik dan een bericht zie op Google+ wat voor mij interessant is deel ik dat met deze community.
Heb jij een Google+ pagina?
Voor jezelf of voor jouw bedrijf? Laat het mij weten in een reactie op dit bericht. Je kunt natuurlijk ook direct mij opzoeken op Google+: Hester Timmerman of mijn bedrijfspagina. Op dit moment ben ik ook bezig met het opzetten en inrichten van de Hester Zeilvaart pagina. Elke nieuwe volger is welkom. En uiteraard volg ik terug!
Geef een reactie