Social media is niet een kunstje wat je er zo maar even tussen door doet. Tenminste. Als je gewoon maar iets doet. Berichten plaatst zonder achterliggende gedachte. Zonder doel.
Nu ben je al een tijdje bezig en wil je echt serieus aan de slag met jouw social media. Je gaat zoeken op internet…. Dan kom je op zoveel verschillende websites terecht en zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom:
Lees hier mijn tips die jou op weg helpen met jouw social media
Zorg voor een contstante stroom van kwalitatieve berichten.
Hoe meer berichten je plaatst hoe groter jouw bereik zal zijn. Plan jouw berichten vooruit in, schaaf ze bij waar nodig. Maak gebruik van Buffer, Tweetdeck of Hootsuite om jouw berichten in te plannen. En plan Facebookberichten op direct op Facebook in.
Ga er eens echt voor zitten. Maak een jaaroverzicht en plan telkens een maand vooruit. Dat scheelt jou een hoop tijd! En je kunt jouw weg uitstippelen.
Gebruik elk social media kanaal op zijn of haar manier
Ga niet dezelfde berichten plaatsen op Twitter als op Facebook. Deze kanalen zijn zo verschillend van elkaar. De gebruikers ook. Pas jouw berichten daarom aan aan het social media kanaal.
- Op Twitter ben je meer direct in gesprek met jouw volgers. Draait het om de interactie. Het hier en nu.
- Op Facebook blijven berichten langer in beeld en heb je de kans om jouw producten te promoten.
- Instagram is weer super om jouw producten visueel onder de aandacht te brengen.
Win vertrouwen met storytelling
Gebruik social media om jouw verhaal te vertellen. Een band te krijgen met jouw fans, volgers.
Verkoop niet de hele tijd jouw producten. Vermaak, informeer jouw volgers en fans. Bouw aan een band. Laat de mens achter jouw product / bedrijf zien.
Ultiem is wanneer het lukt om jouw klanten jouw verhaal te laten vertellen. Dat is toch onbetaalbare reclame?!
Als je het doet, doe het goed
Natuurlijk maak je al jouw social media acocounts aan. Maar ga niet op elk social media kanaal aan de slag. Daar heb je simpelweg de tijd niet voor. Dan ga je kanalen aan elkaar linken. En je laat overal hetzelfde zien.
Beter is het om 1 kanaal helemaal goed te doen. Heb je dat kanaal onder de duim, dan kun je aan de slag op een ander kanaal met content speciaal voor dat kanaal.
Kun je iets bedenken wat echt bij jou hoort?
Denk aan een herkenbare huisstijl, maar ook bepaalde humor verwerkt in een contest, of bericht waarin mensen direct jou herkennen. Vaak kom je daar al doende achter. Zelf heb ik veel gespeeld en uitgeprobeerd op www.canva.com
Wees jezelf
Wees jezelf. Wees behulpzaam, gespassioneerd, eerlijk en oprecht. Reageer op berichten en reacties. Houd altijd jouw imago in jouw achterhoofd. Passen jouw berichten bij hoe jouw fans en klanten jou zien? Hoe jij wilt dat ze je zien?
Reageer direct en niet op de automatische pilot
- Op Twitter is er geen afstand tussen het bedrijf en haar klanten. Dat is mooi. Je kunt een band opbouwen door direct te reageren op hun tweets en berichten. Ook kun je direct reageren op technische en support vragen.
- Reageer oprecht, vriendelijk, met humor en vooral adequaat.
- Als het past bij jouw bedrijf is het misschien is een idee om een special Twitter account te gebruiken voor vragen, technische ondersteuning en zo meer? Dan houd je deze berichten gescheiden van jouw andere berichten. Wees wel altijd persoonlijk in jouw tweets.
- Bij jouw Facebook pagina wordt bijgehouden en getoond hoe snel je reageert op berichten. Dat zegt jouw fans hoe actief jij bent met de pagina.
Zorg voor een call to action
Je kunt 10.000 fans hebben zonder dat er iets gebeurt. Als je niet om een handeling vraagt. Wil je meer inschrijvers op jouw nieuwsbrief? Wil je dat de mensen jouw berichten liken of delen? Vraag het! Natuurlijk niet in elk bericht….
Maar bedenk altijd wat je met het bericht bereiken wilt bij jouw fans.
Extra tip voor meer bereik:
- Organiseer contests op social media. Het duurt minder dan een seconde om een afbeelding te delen of te liken. De deelnemers verspreiden zo jouw bericht. Natuurlijk moet je wel een leuke prijs in de aanbieding hebben.
- Geef de mensen op Twitter die jou volgen bijvoorbeeld de kans om jouw product eerder te kopen dan anderen
- Organiseer een vraag en antwoord sessie. Laat mensen op een bepaald tijdstip met een speciale hashtag vragen stellen aan jou.
Maar….
Ga trouwens geen fans, likes en volgers verzamelen om het verzamelen. Je kunt beter 100 fans hebben die jouw bedrijf en product echt waarderen, geinteresseerd zijn in jouw producten dan 1000 fans die alleen maar liken omdat ze die steigerhouten tuintafelset willen winnen.
Wil je een keer samen met mij kijken naar jouw stappen op social media?
Bel me of stuur een e-mail en nodig me uit voor een kop koffie. Het is altijd fijn om met een frisse blik te kijken naar waar jij mee bezig bent.
Geef een reactie