Social media scan – Startersdag KvK
Afgelopen zaterdag mocht ik Social Media Advies geven tijdens de Startersdag van de KVK in Zwolle. Wat een inspirerende dag. 12oo Startende ondernemers hadden zich aangemeld. En ik heb de meest uiteenlopende gesprekken gevoerd.
Ik sprak met webwinkeliers, bloggers, adviseurs, coaches, grafisch vormgevers, etaleurs, masseurs, weddingplanners, en nog zo veel andere ondernemers. De een was al super bezig met social media, de ander moest nog beginnen. De social media niveaus waren heel divers. Mijn advies was heel uiteenlopend. De meest directe was:
Begin niet met social media
Een van de adviezen die ik gaf was om niet te beginnen met social media. Huh? Deze mevrouw heeft een hekel aan social media, en zag er zo tegenop. Haar opdrachtgevers vond ze heel gemakkelijk via een bemiddelingsbureau. Ik adviseerde haar om wel te zorgen dat Google mijn bedrijf voor haar bedrijf helemaal op orde was. Dat is het minste wat je kunt doen.
Maak een kosten baten analyse
Op zoek naar opdrachtgevers. Dat kost tijd. Misschien heb jij ook de mogelijkheid om via een bemiddelingsbureau of iets dergelijks aan klanten te komen?
“Maar ja dat kost wel commissie. Als mensen direct bij mij komen kan ik een hoger uurtarief rekenen.”
Oke. maar wat is voordeliger? Hoeveel tijd ben jij kwijt om opdrachtgevers te werven op welke manier dan ook? En wat dacht je van de afhandeling van de financiële administratie die daar bij komt kijken? Vergelijk jouw kostbare uren eens tegen de commissie die je betaalt aan het bemiddelingsbureau. Wat is voordeliger denk jij?
Kun je het uitbesteden?
Zodat jij jouw tijd kunt besteden aan die belangrijke taken waar jij heel goed in bent? Dit geldt voor het vinden van opdrachtgevers, geldt ook zeker voor de tijd die jij kwijt bent met social media, of het maken van een huisstijl, en ga zo maar door.
Wil je jouw tijd goed besteden: maak een social media plan
Social media inzetten kost tijd. Kostbare tijd. Dit kwam in elk gesprek naar voren. Dus: Maak een plan. Investeer wat tijd in het bedenken, opschrijven en uitwerken van een social media plan voor jouw bedrijf.
- Doelstelling
- Jouw imago
- Kanaalkeuze
- Onderwerpen
- Contentplanning
Heb je dit helder voor jezelf, dan scheelt dit je verderop weer tijd! Echt waar. Ik wil je er graag bij helpen.
Stel jouw vraag
Heb je een vraag over social media? Stel hem! Stuur me een e-mail of bel me, want ik help graag.
Natuurlijk wil ik je ook helpen met jouw social media op de manier die bij jou past. Ik geef social media advies op maat. Voor een uur, een middag, of voor een langere tijd.
Geef een reactie