Wie is jouw doelgroep?
De tweede belangrijke stap bij het maken van jouw social media plan is het bekijken en onderzoeken wie jouw doelgroepen zijn. Uit wat voor personen bestaat deze doelgroep? Op welk social media kanaal zijn zij actief? Zijn ze überhaupt wel actief op social media? Dat kan ook!
Heb je de mensen uit jouw doelgroep gevonden op social media? Onderzoek dan de toon van de berichten van jouw doelgroep. Zijn de berichten aardig, belerend, behulpzaam, formeel , vragend, negatief of positief van toon? Hoe actief is jouw doelgroep? Kijk ook naar de online profielen. Hebben ze dingen gemeen? Denk aan een hobby, leeftijd, soort berichten.
Probeer nu de doelgroep aan de hand van de informatie die je op social media gevonden hebt te omschrijven. Doe het bovenstaande voor jouw belangrijkste doelgroepen.
Luister, kijk en onderzoek
Bekijk nu een paar weken wat er gebeurt op social media. Start met Twitter, Facebook, Google+ en Linkedin. Natuurlijk kijk je ook op Pinterest of Instagram als jouw doelgroep daar actief is. Probeer uit te vinden wat voor berichten er bij jouw doelgroep populair zijn. Welke berichten worden er gedeeld of geretweet? En uiteraard kijk je ook gelijk naar wat de concurrentie doet op de verschillende kanalen.
Nu weet je waar jouw doelgroep zich bevindt, wat voor soort berichten ze interessant vinden. Kun jij met deze informatie jouw social media doelstellingen gaan behalen? Is jouw doelgroep te bereiken? Het kan best zijn dat jouw doelgroep nog niet actief is op social media. Ga dan op zoek naar manieren om ze wel te bereiken. Het betekent natuurlijk niet dat je niet actief hoef te zijn op social media. Voor dat je het weet is de doelgroep misschien wel klaar voor social media marketing.
Tips voor het opsporen van jouw doelgroep
Er zijn legio manieren om te zoeken naar jouw doelgroep op internet:
- Op www.socialsearcher.com geef je jouw zoekwoorden in. Zo zie je de berichten en met deze woorden op Facebook, Twitter, Google+.
- Typ eens jouw zoekwoord in op www.socialmention.com. Alle tweets, berichten worden getoond. Daarnaast krijg je ook overzicht in het sentiment van de berichten. Is het positief van toon, neutraal? Of zelfs negatief. Je ziet ook precies wie dat zoekwoord het meest gebruikt op social media.
- Google is natuurlijk ook jouw beste vriend bij het zoeken naar jouw doelgroep. Heb je een specifiek woord? Stel dat dan in bij Google Alerts. Je krijgt dan een melding wanneer Google een nieuwe vermelding binnenkrijgt.
- Dan kun je in Facebook zoeken op bepaalde termen. Echter blijft veel onvindbaar vanwege de privacy settings van de mensen
- Ook op Twitter kun je prima zoeken naar termen.
- Op Hootsuite kun je lijsten maken waar alle tweets vermeld worden met jouw zoekwoord.
Dit zijn nog maar een paar mogelijkheden. Weet jij nog een andere website, manier? Ik ben benieuwd! Laat je een bericht achter onder dit blog?
Geef een reactie