Social media – omdat iedereen het doet?
Dagelijks worden er nog weer profielen en pagina’s aangemaakt op Twitter, Facebook door ondernemers. En ja dan zijn ook zij op social media gebied actief. Vorige week hoorde ik het nog iemand zeggen tijdens een presentatie: “Ja tegenwoordig kun je niet meer om social media heen. Dus ook wij doen social media”.
Wanneer ik mensen vraag waarom ze bezig zijn met social media krijg ik antwoorden variërend van: De welbekende “iedereen doet het, dus wij ook”. Ook veel gehoord: “Ik ben er wel mee bezig, maar wat ik er mee moet, dat weet ik niet.”
Er zijn ondernemers die zonder social media plan succes hebben. Zij hebben een levende Facebookpagina, met veel interactie. Vaker zie ik dat mensen niet weten wat ze er mee aan moeten en maar wat doen op social media. Er is geen plan, geen achterliggende gedacht. Daarom blog ik de komende weken over het maken van een social media plan.
Stap 1 Bepaal je doel
De eerste stap in bij het maken van een social media plan voor jouw bedrijf is na te denken wat je wilt bereiken met social media. Heeft het wel zin om met social media actief bezig te gaan? Ben je interessant genoeg voor jouw doelgroep? Wat heb jij te bieden aan jouw doelgroep waardoor mensen gaan reageren op jouw berichten?
Social media is geen wondermiddel
Social media gaat over krijgen van een band met jouw doelgroep. Het is geen verkoopkanaal! En verwacht geen wonderen. Verwacht niet dat je omzet omhoog schiet, of dat er ineens rijen nieuwe klanten voor je deur staan. Het heeft allemaal tijd nodig. En het hangt allemaal af van de waarde die je wilt bieden voor je doelgroep.
Een paar voorbeelden waar je social media voor in kunt zetten:
- In gesprek komen met jouw doelgroep
- Klantenbinding
- Verhogen van jouw naamsbekendheid
- Zorgen voor meer verkeer naar jouw website.
- Het geven van een gezicht aan jouw merk, jouw bedrijf
- Mond op mond reclame via sociale media
- Vinden van nieuwe medewerkers
- Hogere resultaten in de zoekmachine
En jij? Waarom ben jij actief Facebook of op Twitter? Weet jij wat je wilt bereiken met social media? Super!
TIP: Maak meetbare doelstellingen
Als je geen doel hebt gezet voor jezelf, dan kun je ook niet ergens naar toe werken. En weet je ook niet of je bereikt wat je wilt. Zo kun je tussendoor jouw social media inzet evalueren en bijsturen waar nodig. Het hoeven echt geen ingewikkelde doelstellingen te zijn. Dat kan later altijd nog en ik denk dat jij zo efficiënt en effectief mogelijk bezig wilt zijn met social media en niet te veel tijd verliezen met het uitrekenen en invullen van overzichten.
Als je net begint met social media zet dan een doel voor bijvoorbeeld het aantal likes dat jouw Facebookpagina heeft of het verkeer dat via social media op jouw website komt. Houd dit maandelijks bij in een lijstje. Maak je doelstellingen realistisch en haalbaar.
Mijn eigen social media doelen
Ik heb voor mijzelf een doel gezet voor alle social media kanalen waar ik actief op ben. Denk aan het aantal likes voor mijn Facebookpagina. Of het aantal volgers van mijn Linkedin bedrijfspagina. Elke maand noteer ik de aantallen in een overzicht. Zo weet ik waar ik sta en of ik op de goede weg ben. En nog belangrijker waar ik mee aan de slag moet.
Kloutscore berekenen
Wat ik elke maand ook bereken op Klout.com is mijn Kloutscore. Klout.com is een website die jouw social media invloed analyseert. Klout kijkt naar de grootte van de verschillende netwerken en naar de interactie op die verschillende netwerken en geeft dan een cijfer tussen 0 en 100. En ook dat getal noteer ik in mijn maandelijkse overzicht.
De komende tijd blog ik over de vervolgstappen van het social media plan. Wil je voor die tijd al meer weten? Stuur me dan een e-mail of reageer hier onder op dit bericht. Ik help je graag op weg!
Geef een reactie