In mijn vorig blog over meer bereik op Facebook staan een aantal tips die jou helpen om meer mensen te bereiken. Nu volgen nog een aantal tips die jou daarbij helpen.
1 Gebruik hashtags
Gebruik jij al #hashtags in jouw Facebookberichten? Probeer het eens! En als je ze gaat gebruiken, gebruik ze dan ook consequent?
Is er een hashtag die je kunt gebruiken voor jouw bedrijf? Voegt de hashtag iets toe aan jouw product, jouw imago? Overdoe het natuurlijk niet he? Ga niet 6 hashtags onder elk bericht zetten. Kijk eens bij andere bedrijven. Wat voor hashtags gebruiken zij? Of zoek eens op een hashtag. Kijk eens naar #teamwork bijvoorbeeld, of #teamadidas.
Ikzelf moet natuurlijk #socialmedia als hashtag gebruiken bij mijn posts op Facebook.
2 Pas de tekst aan in de link van het Facebook bericht
Wanneer je een link invoegt in een Facebookbericht dan neemt Facebook automatisch de metadata over die bij de link hoort. Deze tekst heb je bij het artikel of bericht op jouw website ingevuld. Je kunt deze tekst gewoon zo laten staan als de metadata goed is. Aanpassen kan ook heel gemakkelijk.
Pas de metadata bijvoorbeeld aan als je een blog voor de tweede keer op Facebook plaatst. En verander dan ook de omschrijving in de linkafbeelding. Zie de afbeelding hieronder.
Gebruik jouw zoekwoorden in deze omschrijving. Facebook gaat echt meer en meer een zoekmachine worden. Zorg er dus voor dat je gevonden kunt worden!
3 Tijdstippen analyseren
Gebruik jij inmiddels een contentkalender voor jouw social media berichten? Of gebruik je een ander overzicht? Dan plaats jij waarschijnlijk niet jouw berichten op het moment dat je ze bedacht hebt. Goed zo.
Soms kom ik pagina’s tegen die 7 of 8 berichten achterelkaar plaatsen. Dat komt spammerig over en werkt eerder jouw bereik tegen. Natuurlijk bij evenementen kun je best meerdere berichten plaatsen. Soms zie ik ook dat er ’s avonds heel laat gepost door een pagina. Is die doelgroep dan online? Dat kan natuurlijk. Beter is het om goed te kijken naar welke dagen, tijdstippen bij jouw doelgroep het beste passen. Wanneer worden de berichten het meest gezien. Kijk ook naar welke berichten de meeste interactie hebben.
Diezelfde contentplanning is tegelijkertijd ook de basis om jouw berichten te analyseren. Op welke tijd heb je berichten geplaatst? Welke dagen van de week? Welk bericht deed het het best? Waar werden de mensen blij van? Hoe vaak is er geklikt op een link? Welk bericht heeft de meeste interactie? Op welke momenten heb je die geplaatst?
Duik eens goed in de cijfers van Facebook. Er is veel informatie te vinden in de statistieken van Facebook. Een keer samen er naar kijken? Dat kan natuurlijk.
De gratis Free analytics tool van Komfo bekijk ik zelf trouwens elke maand even. Maandelijks stellen zij een overzicht samen van de berichten die je geplaatst hebt. Hoe groot was het bereik, welk bericht werd als spam gezien, welk bericht ging viral?
4 De Facebook like box op jouw website natuurlijk!
Die heb je toch wel op jouw website geïnstalleerd?
5 Samenwerking met een andere Facebookpagina
Kijk in jouw omgeving. Kun je met een andere Facebookpagina samenwerken? Kijk of jullie elkaar aanvullen. Heb je dezelfde doelgroep misschien?
Bijvoorbeeld:
– marketing advies en social media advies
– sportschool en fysiotherapie
– kledingwinkel en haarstyliste
– koffie en chocola
– makelaar en doe het zelf zaak
Kijk of je bijvoorbeeld wekelijks een bericht kunt aanleveren voor hun Facebookpagina. Een bericht dat zij plaatsen maar waar ze de link naar jouw pagina invoegen. Zij geven op deze manier dan waardevolle informatie aan hun (doelgroep) likers, en jij bereikt weer nieuwe mensen hierdoor.
Je kunt ook vragen of je promotie mag maken voor jouw product via hun berichten en andersom. Stel voor om hun pagina te noemen in een bericht en dat zij dat andersom ook voor jou doen. Die berichten kun je dan weer doordelen op jouw pagina. Handig?!
6 Geduld, continuïteit zijn belangrijk
Misschien wel de belangrijkste tip. Het bouwen van een relatie en het onderhouden van een relatie kost tijd. Geduld dus. En ga vooral door. Stop niet na 2 weken. Ga door. Evalueer, analyseer, pas aan, en dan vooral doorgaan!